Huishoudelijke Hulp
Waar
We leveren Huishoudelijk Hulp aan bij onze cliënten thuis. Wij opereren momenteel in;
- Amersfoort
- Den Haag
- Rijswijk
- Delft
- Pijnacker-Nootdorp
- Westland
- Midden-Delftland
Het doel
Onze dienstverlening heeft als doel onze cliënten langer zelfstandig thuis te laten wonen en daarmee hun zelfredzaamheid te bevorderen. Dit doen we door bij te dragen aan het huishouden en het welzijn van onze cliënten.
Voor wie
We bieden uitsluitend zorg in natura aan cliënten boven de 18+, die een zorgvraag hebben op het gebied van huishoudelijke ondersteuning vanuit de Wmo.
Onze cliënten hebben een Wmo indicatie en hebben vanwege leeftijd, ziekte, beperking of een operatie ondersteuning nodig hebben.
Ons team in Amersfoort
Afdeling Planning en Administratie
Najat Charrout
Zorgmanager VVT
Wat bieden we
We zorgen ervoor dat de woning schoon en leefbaar is en laten onze cliënten stralen. Wij verrichten ondersteunende werkzaamheden uit bij onze cliënten thuis die zij zelf niet meer kunnen uitvoeren . Dit doen wij door de huishoudelijke taken (deels) over te nemen. De werkzaamheden bestaan bijvoorbeeld uit; schoonmaken, stofzuigen, opruimen, ramen lappen, wassen of strijken. Daarnaast bieden we onze cliënten een luisterend oor en signaleren we ook veranderingen in de leefomgeving van onze cliënten.
Werkwijze
Zodra wij een indicatie van de gemeente ontvangen, beoordelen wij deze binnen twee weken. Daarna nemen we contact op om een persoonlijke kennismaking in te plannen. Deze kennismaking vindt bij onze cliënten thuis plaats.
Tijdens deze persoonlijke kennismaking bespreken we uw hulpvraag en voorzien we u van de benodigde informatie. Ook besteden we aandacht aan eventuele bijzonderheden. Afhankelijk van de gemeente wordt het zorgplan voor of na de kennismaking vastgesteld. We zullen u het zorgplan overhandigen, waarin staat beschreven welke zorg u zult ontvangen en wat het doel daarvan is.
Zodra de kennismaking heeft plaatsgevonden en het zorgplan is vastgesteld, zullen we van start gaan met uw zorg. De planning zal dan contact opnemen om de verdere details te bespreken.
Ons team in Den Haag
Afdeling Planning en Administratie
Samira Charrout
Zorgmanager VVT Haaglanden
Neem gerust contact met ons op. Onze teams in Amersfoort en Den Haag helpen je graag verder.
Aanmelden
- Aanmelden kan via afdeling Wmo via de gemeente.
- Zodra de indicatie binnenkomt vanuit de gemeente, nemen wij deze indicatie in behandeling.
- Aanmeldingen worden binnen 2 weken beoordeeld.
- Wij zullen contact met u opnemen voor een persoonlijke kennismaking.
Wij bieden uitsluitend zorg in natura vanuit de WMO aan cliënten boven de 18+.
Uitsluitingscriteria
Niet iedere zorgvraag kan door ons worden beantwoord. Om vooraf duidelijkheid te kunnen geven aan onze mogelijke cliënten en ketenpartners hebben wij de volgende uitsluitingscriteria vastgesteld:
- Wij bieden geen zorg aan cliënten wanneer de veiligheid van de medewerker in het geding komt.
- We bieden géén gedwongen zorg.
- Cliënten kunnen tijdens de zorg- en dienstverlening veranderen of gedrag vertonen wat bij de intake niet is vermeld. Hierdoor kan het zijn dat wij niet langer de gevraagde zorg- en dienstverlening kunnen bieden. In deze gevallen wordt de cliënt hierover geïnformeerd en krijgt de client de kans om zijn of haar gedrag aan te passen. Indien dit niet gebeurt zal er samen met de cliënt gezocht worden naar een passende oplossing. De volgende punten kunnen bijvoorbeeld een rol spelen bij het besluit om de dienstverlening te beëindigen:
- Onveilige werkomgeving voor medewerkers
- Cliënten die weigeren mee te werken aan het veilig en verantwoord werken van de medewerkers
- Cliënten die zich bezig houden met criminele activiteiten
- Fysieke en verbale agressie
- Seksueel ongewenste gedragingen
Wachtlijsten
Momenteel hanteren wij geen wachtlijsten
Meest gestelde vragen voor cliënten
De Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) is een regeling van de overheid die bedoeld is om mensen te helpen langer zelfstandig thuis te wonen. Wanneer u door omstandigheden, zoals ouderdom, ziekte of een beperking, niet meer zelf voor uw huishouden kunt zorgen, kunt u via de WMO een aanvraag doen bij uw gemeente.
Aanvragen via uw gemeente:
Neem contact op met het Wmo-loket of sociaal wijkteam van uw gemeente.
Dien een aanvraag in voor huishoudelijke hulp. Zij beoordelen uw situatie en bepalen of u in aanmerking komt voor ondersteuning.
Na goedkeuring kunt u aangeven dat u de hulp via Diverszorg wilt ontvangen.
Zodra wij uw indicatie van de gemeente ontvangen, nemen wij telefonisch contact met u op.
Elke regio binnen Diverszorg heeft een eigen afdeling Planning en Administratie.
Planning: Voor wijzigingen in uw rooster of andere praktische zaken rondom uw zorg.
Zorgadministratie: Voor vragen over een kennismaking, uw zorgplan, specifieke wensen of inhoudelijke vragen over de hulp die u ontvangt.
Kijk bij Contact en neem eenvoudig contact op met een medewerker Planning en Zorgadministratie in uw regio. In het weekend kunt u een e-mail sturen en zal deze op de eerstvolgende werkdag behandeld worden.
Ontvangt u al huishoudelijke hulp via de WMO, maar wilt u overstappen naar Diverszorg? Wij maken dit proces graag zo eenvoudig mogelijk voor u. Volg onderstaande stappen om uw overstap soepel te laten verlopen. Informeer eerst naar eventuele wachtlijsten om teleurstelling te voorkomen.
Neem contact op met het Wmo-loket van uw gemeente.
Geef aan dat u wilt overstappen naar Diverszorg.
De gemeente beoordeelt uw verzoek en zet de wijziging in gang.
Na goedkeuring informeert de gemeente Diverszorg, en nemen wij contact met u op.
Bij Diverszorg begrijpen we dat er soms iets tussen kan komen waardoor een gepland zorgmoment niet uitkomt. Als u een afspraak wilt wijzigen of afmelden, geef dit dan minimaal 24 uur van tevoren telefonisch door aan afdeling Planning en Zorgadministratie. Zo kunnen wij uw zorg goed plannen en indien mogelijk een alternatief moment aanbieden.
Kijk bij Contact en neem eenvoudig contact op met een medewerker Planning in uw regio. In het weekend kunt u een e-mail sturen en zal deze op de eerstvolgende werkdag behandeld worden.
Bent u langer dan drie weken tijdelijk afwezig (bijvoorbeeld door vakantie of een opname)? Geef dit dan minimaal één maand van tevoren door aan een medewerker van de Planning in uw regio. Zo kunnen wij uw zorg tijdig pauzeren en ervoor zorgen dat alles weer hervat wordt zodra u terug bent.
Gaat u binnenkort voor een kortere periode weg vanwege een opname, vakantie of een andere reden? Geen zorgen. We begrijpen dat u tijdens uw afwezigheid misschien tijdelijk geen huishoudelijke hulp nodig heeft. Hier leest u wat u kunt doen:
Meld uw afwezigheid op tijd
Laat ons zo snel mogelijk weten wanneer u tijdelijk afwezig bent, zodat we uw huishoudelijke hulp tijdig kunnen pauzeren of verplaatsen. Dit kan telefonisch of per e-mail via de Planning.
Overleg over de mogelijkheden
Samen bespreken we wat het beste past bij uw situatie: u kunt de hulp tijdelijk stopzetten of verplaatsen naar een ander moment zodra u weer beschikbaar bent.
Hulp hervatten na uw afwezigheid
Wanneer u terug bent, zorgen wij ervoor dat uw huishoudelijke hulp weer op de vertrouwde dagen en tijden voor u klaarstaat. Neem hiervoor ruim van tevoren contact met ons op.
Op nationale feestdagen is Diverszorg gesloten en wordt er geen huishoudelijke hulp verleend. We begrijpen dat dit voor ongemak kan zorgen. Daarom kijken we graag samen met u naar een passende oplossing.
Wat zijn de mogelijkheden?
De hulp op een ander moment in diezelfde week laten plaatsvinden.
Eventueel tóch hulp op de feestdag, afhankelijk van beschikbaarheid.
Neem tijdig contact op met een medewerker van de Planning om afspraken te bevestigen.
Wij zijn gesloten op:
Nieuwjaarsdag
Eerste en Tweede Paasdag
Koningsdag
Bevrijdingsdag (5 mei)
Hemelvaartsdag
Eerste en Tweede Pinksterdag
Eerste en Tweede Kerstdag
Onze hulp ondersteunt u bij het schoon en leefbaar houden van uw woning. Uw gemeente bepaalt in welke mate en op welke wijze er invulling wordt gegeven aan het zorgplan. De exacte werkzaamheden worden in overleg met u en op basis van uw zorgplan bepaald.
Reguliere werkzaamheden:
Stoffen van meubels en oppervlakken
Stofzuigen en dweilen van vloeren
Schoonmaken van keuken, badkamer en toilet
Algemene opruimwerkzaamheden in uw woning
Extra hulp bij de was (zoals wassen, drogen, opvouwen en strijken van zichtbare bovenkleding – alleen als dit in de indicatie staat)
Niet inbegrepen:
Verzorgen van huisdieren en planten
Tuinverzorging
Balkon en/of portiek schoonmaken
Schoonmaakwerk aan de buitenkant van het huis
Ruimtes waarin niet geleefd wordt (zoals zolder, kelder, schuur, logeerkamer)
Neem contact op met het Wmo-loket van uw gemeente.
Meld u bij het sociaal wijkteam in uw buurt.
In gemeenten met resultaatgericht indiceren kunt u ook direct contact opnemen met Zorgadministratie van Diverszorg.
Ja, wij vragen u om tijdens het zorgmoment aanwezig te zijn. Dit bevordert een goede samenwerking en communicatie.
Het verlies van een dierbare is een ingrijpende gebeurtenis en wij willen u in deze moeilijke tijd zo goed mogelijk ondersteunen. Bij overlijden van een cliënt wordt de lopende indicatie automatisch stopgezet. Meld het overlijden bij een medewerker van de Planning in uw regio voor de administratieve afhandeling.
Indien er een partner aanwezig is, neem dan contact op met het Wmo-loket van uw gemeente om de indicatie over te zetten. In sommige gevallen mogen wij tijdelijk zorg blijven leveren; dit verschilt per gemeente.
Kijk bij Contact en neem eenvoudig contact op. In het weekend kunt u een e-mail sturen en zal deze op de eerstvolgende werkdag behandeld worden.
De kosten voor huishoudelijke hulp via de WMO zijn vastgesteld door de overheid. In 2025 bedraagt de eigen bijdrage voor huishoudelijke hulp via de Wmo maximaal € 21,- per maand en is landelijk vastgelegd en geldt voor iedereen die ondersteuning ontvangt via de WMO. De rest van de kosten worden door uw gemeente vergoed.
Belangrijke punten:
- De eigen bijdrage is vast per maand, ongeacht de omvang van de hulp.
- Deze bijdrage wordt door het CAK (Centraal Administratie Kantoor) in rekening gebracht.
- U ontvangt een aparte factuur van het CAK.
Zie voor meer informatie de website van het CAK en klik hier.